omraninfo20

جامع ترین پایگاه محصولات و خدمات ساختمای ایران

omraninfo20

جامع ترین پایگاه محصولات و خدمات ساختمای ایران

اتاقک دوش هوا

اتاقک دوش هوا
اتاقک دوش هوا با نصب در محل ورودی مناطق ایزوله و اتاق های تمیز از ورود ذرات و گرد و غبار به داخل این مناطق جلوگیری می کند . هوای فشرده از طریق نازل های متعدد در داخل اتاقک دوش هوا به سمت افراد پرتاب می شود و ذرات وگرد و غبار  ورودی به اتاق تمیز توسط افراد را به حداقل می رساند. اتاقک دوش هوا  مجهز به فیلتر بازده بالا (هپا) بوده و ذرات گردوغبارتا ضخامت ۰/۳ میکرون را با راندمان ۹۹/۹۹ درصد جداسازی می نماید

کلین روم

کلین روم یا اتاق تمیز عبارت است

از مکانی بسیار تمیز و مناسب که از نظر قطر ذرات معلق در هوا، گرد و غبار در حد میکرون و زیر میکرون ‚ رطوبت ‚ سرما‚ گرما و فشار تحت کنترل باشد . با پیشرفتهایی که روز به روز در ابعاد گوناگون علمی و صنعتی حاصل می شود تجهیزات و دستگاه های بسیارحساس و دقیق ساخته می شود که بدون داشتن اتاق تمیز یا کلین روم ساخت آنها میسر نیست . با توجه به اینکه هر انسان در هر بازدم بین ۴۰۰۰۰ تا۴۴۰۰۰ ذره از خود ساطع می کندکارکردن درون این اتاق ها شرایط ویژه ای از نظر صحبت کردن ‚ راه رفتن ‚ نشستن و کار کردن دارد ‚ حتی بعضی وقتها نیاز است که از صحبت کردن جلو گیری شود و ارتباط فیمابین با زبان اشاره باشد. پیشرفت بشر در شاخه های گوناگون علمی و صنعتی مدیون اینگونه محیط های کنترل شده می باشد که توانسته موشکی را بر سطح ماه بنشاند و یا ویفر انواع آی – سی ها را بسازد.سیستم هدایت کننده موشک ماه نورد آپولو که دارای ژیروسکپ ها و شتاب سنج های خاص بوده در کلین روم های آمریکا ساخته شده است . بویژه در علم هوانوردی که هدایت وسیله پرنده از اهمیت بسزایی برخوردار است بایستی قطعاتشان در این اتاقها تولید ‚ تعمیر و یا مونتاژ شوند .

کلین روم ها مصارف گوناگونی دارند و عبارتند از : کلین روم های مکانیک دقیق ‚ میکرو الکترونیک ‚ فضایی ‚ نظامی ‚ صنعتی ‚ تحقیقاتی ‚ پزشکی ‚ دارویی ‚ اپتیک ( نوری ) ‚ فراورده های شیمیایی ‚ بیولوژی و فیلم و فویل . در این اتاق ها جهت تصفیه هوا از فیلترهای هپا و اولپا که توانایی جذب ذرات تا قطر ۰٫۱۶ میکرون را دارند استفاده می شود .

کاربرد اتاق تمیز

کاربرد اتاق تمیز
اتاق تمیز در صنعت میکرو الکترونیک و نیمه رسانه ها:
اتاق های تمیز در صنایع میکرو الکترونیک و نیمه رسانه ها به لحاظ درجه ی تمیزی به کلاس ۱ ، ۱۰ و ۱۰۰ طبق استاندارد FEDENAL209E و ISO4 و یا ISO5 تقسیم بندی می گردند کلاس اجرای صنایع میکرو الکترونیک بوده و از فیلترهای اولپا ULPA با راندمان۹۹/۹۹۷ جهت جذب ذرات با قطر   ۰/۱میکرون در این محیط ها استفاده می گردد. علاوه بر این در صنعت مخابرات نیز از اتاق های تمیز لامینار با کلاس ۱۰ جهت خنک سازی سیستم های مخابراتی استفاده می گردد.
اتاق تمیز در بیمارستان ها و مراکز درمانی
امروزه در بیمارستان ها و مراکز درمانی فیلتراسیون هوا کاملاً ضروری و لازم می باشد. اتاق های عمل جراحی ، اتاق های ایزوله ، اتاق های استراحت بیماران ICU ، CCU و ….. نیازمند هوایی کاملاً پاک و تمیز می باشند اتاق های عمل جراحی چشم ، مغز و اعصاب به قدری حساس می باشند که می بایست در آن ها از اتاق تمیز کلاس B و A استفاده نمود چراکه  هر ذره ی کوچکی در حین عمل جراحی می تواند مشکلات جدی را برای بیمار بعد از عمل در پی داشته باشد. همچنین فیلتراسیون هوا در کل محیط بیمارستان می تواند از بیماری ها جلوگیری به عمل آورد.
اتاق تمیز در صنعت دارویی:
به طور کلی می توان اتاق تمیز در صنایع دارویی را به کلاس های A و B و C وD طبق استاندارد GMP تقسیم بندی نمود هر نوع عملیات ساخت در صنعت دارویی نیازمند سطح مشخصی از تمیزی در هر مرحله می باشد تا آلودگی ذره ای به حداقل برسد علاوه بر این در محصولات استریل،کنترل آلودگی میکرویی نیز ضروری و لازم می باشد از اتاق تمیز دارویی با کلاسA  جهت پر کردن ویال ( آمپول) و فعالیت های با رسیک بالا استفاده می گردد . از کلاس B می توان به عنوان پیش ورودی Back Ground اتاق تمیز  کلاس A و همچنین پر کردن آسپتیک (Aseptic Filling ) استفاده نمود.کلاس های D و C فضاهای تمیزی هستند که می توان در مراحل کم خطر تر در تولید محصولات استریل از آن ها استفاده نمود.
شرکت فراز کاویان با تولید تامین و تجهیزات اتاق تمیز آماده ی طراحی ساخت ونگه داری اتاق های تمیز طبق استانداردهای بین المللی می باشد .
اتاق تمیز در بیمارستان ها و مراکز درمان
 اتاق تمیز در صنعت دارویی 


    

 

اتاق تمیز

اتاق تمیز
انواع اتاق­های تمیز
از نظر جریان هوا ، اتاق­های تمیز به طور کلی به ۳ نوع تقسیم می­شوند : ۱- جریان لامینار (یکطرفه) ۲- جریان غیرلامینار۳- جریان مخلوط.
اتاق های تمیزبا جریان لامینار
اتاق­های تمیز با جریان لامینار به عنوان اتاق­های تمیز جریان آرام و یکطرفه نیزشناخته می شوند . در اتاق تمیز با جریان یکطرفه در مقایسه با دونوع دیگر ، از حجم هوای بیشتری استفاده می­شود و تعداد تعویض هوا در ساعت بسیار بیشتر می باشد، بنابراین در این نوع از اتاق های تمیز درجه بالاتری از تمیزی قابل دستیابی می باشد . شکل زیریک اتاق تمیز با جریان یکطرفه را نشان می­دهد . فیلترهای بازده بالا(هپا – اولپا) در مسیر هوای ورودی و در سقف نصب می گردند و هوا با سرعت ۰/۳ تا ۰/۵ متر بر ثانیه از آنها وارد اتاق شده و از طریق کف اتاق و پایین دیوارهاازاتاق خارج می شود.
اتاق های تمیزبا جریان لامینارخود به دو نوع افقی و عمودی تقسیم می شوند : در حالت عمودی جریان هوا از بالا به سمت پایین بوده  و در نوع افقی ورودی هوا در بالای دیوارو خروجی آن در سمت مقابل و در پایین دیوار می باشد.
اغلب اتاق های تمیز با جریان لامینار به صورت جریان هوای عمودی ساخته می شوند با این نوع  جریان هوا، ذرات معلق به سمت پایین جاروب می شوند.علاوه بر این ساخت این نوع از اتاق تمیزنسبت به جریان افقی آسانتر بوده وهمچنین هزینه آن کمترمی باشد .
اتاق های تمیزبا جریان غیرلامینار
اتاق­های تمیز با جریان غیرلامینار به عنوان اتاق­های تمیز جریان توربولنت و جریان غیر یک سویه نیزشناخته می شوند.

پنکه آبی

پنکه آبی

توضیحات:   کارکرد پنکه آبی : دستگاه پنکه آبی همچون یک کولر آبی با سرعت جریان هوای زیاد قابل تنظیم ،و وسیله بسیار مناسبی برای رفاه و آسایش در محیط های باز می باشد   موارد استفاده رستوران های سر باز در کنار دریا و یا محوطه باز تراس منازل (ورزشگاه ها (کنار سکوی مربیان و بازیکنان تعمیرگاه ها نمایشگاه های فضای باز اکیپ های تعمیراتی در مناطق گرمسیر تفریحگاه های عمومی باغستان ها…پست های تعمیراتی آب ، برق ، گاز ، تلفن و…..